Friday, January 9, 2015

Pegawai awam dipecat... kerana ambil cuti tidak sah 24 tahun lalu



Pegawai awam dipecat... kerana ambil cuti tidak sah 24 tahun lalu | Seorang pegawai awam India telah dipecat dari jawatannya setelah mengambil cuti tidak sah 24 tahun yang lalu selain tidak akan dibenarkan kembali bertugas,kata kementerian pembangunan bandar, Khamis. Pegawai terbabit, Penolong jurutera eksekutif, AK Verma sebelum ini pergi bercuti pada tahun 1990 selepas menyertai Jabatan Kerja Raya Rakyat India (CPWD). Verma ketika itu mengingkari arahan kembali bekerja oleh pegawai atasannya selepas permohonan untuk cuti tambahannya ditolak, tetapi jabatannya hanya mula mengambil tindakan rasmi pada 2007, kata kementerian itu dalam satu kenyataan.

Semalam, Menteri Pembangunan Bandar, M. Venkaiah Naidu mengarahkan pemecatannya bagi "menyelaraskan fungsi CPWD dan untuk memastikan akauntabiliti." Penjawat awam India sudah lama terkenal dengan sering lewat ke tempat kerja, mengambil masa makan yang panjang atau menghabiskan sebahagian besar hari mereka di padang golf. Satu kaji selidik 2012 oleh perunding Risiko Politik dan Ekonomi yang berpangkalan di Hong Kong telah menilai birokrasi India sebagai yang paling teruk di kalangan negara-negara Asia.

Perdana Menteri Narendra Modi pernah berkata beliau terkejut dengan apa yang dilihatnya berlaku dalam kerajaan selepas berpindah ke New Delhi setelah meraih kemenangan pilihan raya yang besar pada Mei tahun lepas. Beberapa bulan pertama berkhidmat, Modi sudah mempunyai reputasi untuk membuat lawatan secara mengejut ke pejabat-pejabat kerajaan. Kebimbangan ditangkap ponteng telah meningkatkan tahap kehadiran di kalangan kakitangan awam selain padang-padang golf utama Delhi dilaporkan mula lengang.-AP



.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!