Wednesday, February 11, 2015

Sindiket perkahwinan palsu terbongkar



Sindiket perkahwinan palsu terbongkar | GARA-GARA mahu menetap di Britain, seorang lelaki warga Nigeria sanggup terlibat dalam sindiket perkahwinan palsu. Namun rancangan itu gagal berikutan Joseph Iwueke, 33, bersama pasangannya warga Slovakia, Ingrida Stojkova, 29, ditahan beberapa minit sebelum upacara itu berlangsung selepas kedua-duanya gagal untuk mengeja nama masing-masing. Menurut pendaftar perkahwinan, beliau mengesyaki ia adalah perkahwinan palsu selepas Iwueke gagal memberi butiran maklumat peribadi bakal isterinya dalam satu kejadian di Leeds pada Julai lalu.

Jurucakap pihak berkuasa memberitahu dua individu Obinna Odelugo dan Robert Stojka turut diberkas. Kedua-dua mereka dipercayai menjadi dalang sindiket perkahwinan palsu tersebut dan telah mengaut banyak keuntungan daripada kegiatan terbabit. Pasangan tersebut bersama dua lelaki terbabit telah disabit bersalah kerana terlibat dalam konspirasi untuk melanggar undang-undang imigrisen di negara itu.

Susulan daripada itu, Iwueke dijatuhi hukuman penjara 23 bulan manakala Stojkova dipenjara 15 bulan. Odelugo dan Stojka pula masing-masing dikenakan hukuman penjara 17 bulan. Jurucakap Leeds Crown Court berkata, Iwueke dipercayai sangat terdesak untuk berkahwin dengan mana-mana wanita dari negara Kesatuan Eropah (EU) bagi memastikan dia dapat terus tinggal di Britain. “Dia akan dihantar pulang ke negara asalnya selepas selesai menjalani hukumannya,” katanya lagi. – DM




.

2 Penyokong CHELSEA:

dorsett pink on February 11, 2015 at 3:32 PM said...

Bukan di malaysia kn.,

dorsett pink on February 11, 2015 at 3:32 PM said...

Bukan di malaysia kn.,

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!