Friday, January 21, 2011

Ranap sekelip mata


3 sekeluarga terselamat lereng bukit runtuh

PENAMPANG: "Nasib baik kami cepat keluar dari rumah. Dalam sekelip mata saja rumah kami musnah dan dihanyutkan tanah runtuh. Kalau kami terlambat sedikit saja, mungkin kami pun menjadi mangsa."

Regina Patrick, 27, berkata demikian menceritakan kejadian lereng bukit di belakang rumahnya runtuh sebelum menghanyutkan rumahnya dan rumah abang iparnya serta sebahagian kecil rumah mentuanya di Kampung Kabidan Kibabaig di sini, awal pagi semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 6 pagi itu, Regina bersama suaminya, Raphael Cyril, 31, dan dua anak mereka berusia satu dan empat tahun bergegas keluar dari rumah diperbuat daripada papan sebelum menjerit meminta keluarga abang ipar dan mentuanya yang tinggal berhampiran supaya menyelamatkan diri.

Regina berkata, beliau bangun tidur pada jam 5.45 pagi dan menjerang air untuk menyediakan sarapan keluarganya sebelum terdengar deruman kuat dari lereng bukit di belakang rumahnya.

“Saya terus mengejutkan suami dan dua anak. Kami segera keluar dan menjerit memanggil keluarga abang ipar dan keluarga mentua.

“Nasib baik kami sempat menyelamatkan diri. Kalau kami lambat, tidak tahu apa yang akan berlaku,” katanya.

Kejadian itu menyebabkan abang iparnya, David, 48, dan isterinya, Elizabeth Bigeng, 38, serta tiga anak mereka, masing-masing berusia enam, tujuh dan lapan tahun tinggal sehelai sepinggang, selain kehilangan tiga van yang turut tenggelam dalam runtuhan tanah berlumpur.

Turut mengalami kerugian ialah ibu bapa mentua Regina dan adik iparnya, Martin Piley, 30, berikutan sebahagian rumah mereka turut dihanyutkan runtuhan.



.

1 Penyokong CHELSEA:

Blog Eazy Izzuddin on January 21, 2011 at 10:43 AM said...

takutnya...
huhu

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!