Wednesday, January 25, 2012

Penduduk marah pada timbunan sampah yang boleh dilihat satu batu jauhnya


Ia adalah satu masalah apabila kawasan tempat tinggal anda dipenuhi sampah-sarap, umpama anda tinggal bersama sampah yang berbau setiap waktu. Sisa sampah di bandar ini telah berkembang begitu tinggi dan ianya menyebabkannya menjulang tinggi ke atas sebuah kawasan perumahan berdekatan - walaupun kawasan tempat pembuangan sampah itu jauhnya 4 blok rumah pangsa.

Penduduk mengatakan ianya sesuatu yg buruk, kerana sampah sarap itu terdiri daripada sisa isi rumah, sampah industri dan runtuhan, bahaya kesihatan dan telah meliputi rumah-rumah mereka dalam debu hitam.
Ironinya, sampah sarap itu yang sepatutnya dikendalikan oleh sebuah syarikat yang bertujuan untuk memberi manfaat kepada alam sekitar. Derived Fuel Ltd sepatutnya mengeringkan sisa pepejal yang mudah terbakar dan  menjadi bahan api, mengurangkan jumlah yang pergi ke tapak pelupusan.

RDF telah gagal untuk memenuhi berturut-turut daripada tarikh akhir untuk mengurangkan saiz gunung buangan, yang boleh dilihat dari satu batu jauhnya, berkata ia memerlukan lebih banyak masa.
Tetapi penduduk telah lama menderita. Mereka berkata longgokan telah berada di sana selama setahun. Salah seorang daripada wanita, yang ditanya tidak dinamakan, berkata: 'Terdapat laporan tikus yang mula mengganggu kawasan sekitar. Ianya tidak masuk akal bagaimana ianya mengambil masa yang begitu lama untuk menyelesaikan keadaan itu..'

Seorang lagi jiran, David Round, 34, berkata timbunan itu menghalang cahaya matahari. 'Saya perlu menukar lampu di rumah saya pada masa-masa tertentu kerana sampah itu menghalang cahaya matahari..' katanya.


Agensi Alam Sekitar dipanggil pada musim panas lepas dan telah berkali-kali mengarahkan syarikat itu untuk menangani sampah sarap itu. Tetapi Daud Hudson, petugas agensi, berkata pematuhan itu 'sangat lemah'.

RDF mengakui sampah itu menyebabkan masalah, tetapi berkata ia memerlukan 'lebih masa' dan 'ianya bergantung pada birokrasi'.








.

1 Penyokong CHELSEA:

Unknown on January 26, 2012 at 12:26 AM said...

perh byk giler!!

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!