Wednesday, September 19, 2012

Kubur tercanggih di abad ini


Anda tahu sistem barcode bukan? Ya, sistem ini biasa digunakan di tempat membeli belah untuk mengetahui jenis dan harga barang yang ingin dibeli. Tapi bagaimana jika sistem ini dipakai di kuburan? Sistem barcode biasanya memudahkan pembeli mengetahui harga atau informasi barang yang mereka beli. Namun berlainan dengan apa yang dilakukan oleh sebuah tempat perkuburan di England. Mereka mengaplikasikan teknologi tersebut kepada mayat yang dimakamkan. Ya, sebuah perkuburan moden Chester Pearce, di Poole, Dorset, England, mengisytiharkan mereka sebagai tempat perkuburan paling canggih.

Di sini, keluarga yang ditinggalkan tidak perlu lagi menuliskan tarikh lahir atau tarikh kematian dibatu nisan. Semua informasi lengkap mengenai profil mayat boleh dilihat hanya dengan menempelkan telefon bimbit ke batu nisan. Tentu saja nisan tersebut bukan sebarangan nisan, melainkan nisan yang telah diberikan nombor barcode khusus. Dengan kata lain, hanya dengan melakukan scanning terhadap barcode tersebut menggunakan telefon bimbit, maka pihak keluarga dapat melihat informasinya secara online.


Sistem baru ini diberi nama QR (Quick Response) code. Tidak hanya profil, orang juga boleh melihat koleksi foto dan video mayat, lengkap dengan segala aktivitinya selama hidup. Namun tentunya pihak keluarga yang mengemaskini informasi ini.





.

2 Penyokong CHELSEA:

Izwa Kamaruddin on September 19, 2012 at 2:21 PM said...

x kene curi ke??

Budibhodonk on September 19, 2012 at 3:59 PM said...

Wow .... keren banget tuh batu nisan,ada barcode nya juga. ckckckck

cek my blog at budibhodonk.blogspot.com

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!