Saturday, February 23, 2013

Tangkuban parahu, Bandung Ditutup Buat Pengunjung


Pusat pelancongan Gunung Tangkubanparahu di daerah Bandung Barat menutup sementara kawasan itu kepada pelawat hari ini berikutan syor Pusat Vulkanologi dan Mitigasi Bencana Geologi (PVMBG) Badan Geologi Indonesia, setelah berlaku peningkatan aktiviti di kawah utama gunung berapi itu sejak Khamis. Ketua PVMBG, Surono berkata pada Khamis ada hembusan hujan abu dan gegaran sehingga pihaknya menaikkan status gunung berapi itu dari normal menjadi waspada. Status waspada itu menasihatkan agar orang ramai menjauhi dalam radius 1.5 km dari kawah Ratu, iaitu satu daripada dua kawah utama gunung berapi itu.

Pasukan PVMBG sedang memantau aktiviti gunung berapi itu terutamanya gas beracun yang disembur kawah Tangkubanparahu, namun sehingga ini belum ada syor supaya penduduk sekitar kawasan itu dipindahkan ke pusat pemindahan. Pihak pengurusan taman alam Tangkubanparahu mengambil keputusan menutup tempat itu kepada para pelawat mulai pagi ini bagi mengelakkan kejadian yang tidak diingini berlaku.


Gunung Tangkubanparahu ialah sebuah gunung berapi aktif yang mempunyai sembilan kawah, termasuk dua kawah utama di puncaknya iaitu kawah Ratu dan kawah Upas, yang masing-masing berdiameter 1,000 meter dengan kedalaman kawah 400 meter. Catatan PVMBG menyebut bahawa dalam tempoh antara tahun 1829 hingga 1994, Gunung Tangkubanparahu mengalami tiga kali letusan magmatik yang turut menyemburkan asap setinggi dua km ke udara dan empat kali letusan freatik. -BERNAMA





.

3 Penyokong CHELSEA:

Unknown on February 23, 2013 at 11:08 AM said...

Nasib baik masa Kc pegi haritu belum ada apa-apa.

baju murah on February 23, 2013 at 2:16 PM said...

tangkuban perahu indah sekali, harus ditunda jadwal kesana nih...

jeans murah on February 23, 2013 at 2:18 PM said...

semoga tidak menjadi bencana alam...

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!