Friday, January 2, 2015

#QZ8501 : Tragedi AirAsia akhirnya gagal pertemukan satu keluarga yang lama tidak bertemu


#QZ8501 : Tragedi AirAsia akhirnya gagal pertemukan satu keluarga yang lama tidak bertemu | Tak pernah ada yang menyangka, rancangan cuti tahun baru berakhir malang. Si isteri, Siti Romlah dan anaknya Yasmin Santiago dikhabarkan hilang dalam pesawat AirAsia QZ8501 yang membawa mereka dari Surabaya menuju Singapura pada 28 Disember lalu. Alejandro Santiago, yang merupakan warga negara Filipina itu, segera menghubungi kedutaannya di Singapura. Dia mencari kebenaran informasi dua orang tersayangnya ada dalam manifes penumpang pesawat nahas itu. "Kami mendapat telefon dari Kedutaan Filipina untuk menyemak khabarnya ada dua warganegara Filipina menjadi mangsa," ujar Konsular Kehormatan Filipina untuk Jawa Timur dan Bali, Eddy Surohadi.

Setelah diperiksa, ternyata dipastikan tak ada warganegara Filipina yang ada dalam pesawat itu. Namun, dua anggota keluarga Alejandro dipastikan ada dalam pesawat. Eddy lalu memberikan khabar duka itu kepada Kedutaan Besar Filipina yang kemudian menghubungi Alejandro. Eddy bercerita dari perbualannya dengan Alejandro, ternyata Siti Romlah dan Yasmin hendak bertemu Alejandro yang tak dapat pulang ke Sidoarjo meskipun sudah merantau selama 1 tahun. Pada pagi ahad itu, Alejandro sudah menantikan kehadiran keduanya di Lapangan Terbang Changi Internasional, Singapura.

Singapura dipilih sebagai tempat bertemu keluarga berbeza negara itu untuk melepas rindu sebelum Alejandro kembali bertolak ke Amerika Syarikat. "Mulanya, Alejandro belikan tiket untuk anaknya. Dia rindu, namun tidak dapat pulang ke Indonesia kerana harus ke Amerika. Tapi kerana berat untuk terbang sendiri, isterinya ikut juga jadi akan bertemu tahun baru di Singapura," kata Eddi. Namun, pertemuan ayah, ibu, dan anak tersebut akhirnya tak akan terjadi. Pesawat QZ8501 yang dinaiki Siti dan Yasmin hilang di perairan Pangkalan Bun, Kalimantan Tengah. Rancangan Tahun Baru bersama pun hanya tinggal harapan. Alejandro membatalkan pemergiannya ke Amerika Syarikat dan langsung bertolak menuju Surabaya. Hingga kini, jasad Siti dan Yasmin masih belum ditemukan. -Kompas




.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!