Friday, April 8, 2011

Tak sanggup nak hidup solo..


KALAU memang pemergian dan kehilangan ini sudah tersurat, dia reda dalam keterpaksaan. Tapi, dia mahu berusaha buat kali terakhir kerana, baginya masih ada ruang dan harapan untuk kasihnya pada isteri dan anak-anak kembali bertaut.

Biar getar terasa di jiwa namun digagahi juga mulut melontarkan kata-kata untuk bersama kembali.
“Saya sedar saat kami berpisah dulu disebabkan pemikiran masing-masing yang tidak matang. Cepat panas dan buat keputusan drastik. Selepas berpisah dan hidup solo tanpa anak dan isteri di sisi baru terasa kosong,” luah Sein, 28, saat bertemu empat mata dengannya pada majlis doa selamat yang berlangsung di Masjid Attaqwa.

Menurut pemilik nama penuh Syed Hussein Syed Mustafa itu, dia menganggap perceraian lebih tiga bulan itu sebagai ujian daripada Allah kerana baginya ia telah disusun oleh-Nya.
Buat Nana atau nama sebenarnya Noor Diyana Muhammad, 27, pula, pada masa Sein melafazkan talak satu kepadanya, dia harus berjuang secara solo demi membesarkan dua orang cahaya matanya, Syed Taariq Alqudsy Syed Hussein, 4 dan Sharifah Inaiya Alqudsy Syed Hussein, 2.

“Masa itu saya fikir yang saya boleh jadi ibu tunggal dan membesarkan anak-anak dengan baik. Tetapi sebenarnya susah. Bukan mudah untuk menjadi ibu tunggal. Semua urusan anak perlu dibuat sendiri tanpa bantuan Sein. Sein memang banyak membantu dalam menjaga anak-anak,” kata Nana yang turut memberitahu, Sein juga tidak kisah menukarkan lampin anak-anaknya.
Sepanjang proses perceraian, Nana akui beberapa kali air matanya membasahi pipi. Air mata yang sengaja ditahan, akhirnya gugur juga saat terpandang wajah anak-anak dan mendengar rengekan anak yang menginginkan ayahnya. Mahu sahaja memeluk tubuh anaknya erat-erat demi meluahkan rasa bersalahnya. Mahu sahaja meluahkan kata-kata maaf atas apa yang berlaku.

“Setiap malam, Taariq sering bertanyakan Sein. Kenapa papa tidak ada. Papa pergi mana,” katanya mengenai perihal anak sulungnya, Syed Taariq yang masih tidak mengerti proses kehidupan manusia.
Namun begitu, menurut Nana, Sein sering kali bertemu dengan Taariq dan juga anak perempuannya, Sharifah Inaiya. Jika tidak dapat berjumpa, Sein akan menghubungi dia dan anak-anak untuk bertanya khabar.


Tambah zuriat
Menebak soalan kepada Nana bagaimana Sein mengajukan soalan rujuk kepadanya dan bagaimana reaksinya, Nana memberitahu, pada awalnya dia meminta Sein memberikannya ruang untuk berfikir.
“Dalam tempoh dua bulan lebih selepas bercerai Sein sudah beri petunjuk tentang hubungan kami. Akhirnya, Sein berjumpa dan bercakap tentang rujuk, namun saya minta padanya untuk berfikir,” kata Nana.
Namun kerana tidak mahu terlepas peluang keemasan disebabkan perkara-perkara yang tidak dijangka akan datang, dia mula memikirkan permintaan bekas suaminya pada waktu itu.

Bagi dirinya, masa begitu berharga. Lebih mahal jika dibandingkan dengan emas dan permata. Jika tersilap membuat pertimbangan atau terlewat beberapa saat, pasti dia akan menyesal seumur hidup.
“Akhirnya, saya setuju untuk bersama Sein semula demi anak-anak dan juga perasaan kasih sayang yang masih menebal kepadanya,” kata Nana jujur.
Kini, jelas kedua-dua pasangan sejoli itu akan perbaiki segala kesilapan yang dilakukan. Lebih memahami dan bertolak-ansur, mereka juga tidak akan cepat melatah dalam membuat apa jua tindakan.
Saat diajukan soalan kepada Sein dan Nana sama ada mereka akan pergi berbulan madu atau ingin menambahkan zuriat, Nana memberitahu, buat masa ini tiada lagi perancangan.
“Buat masa ini, Sein masih lagi belum memindahkan barang-barangnya di rumah sewanya. Banyak lagi perkara yang perlu dilakukan. Kami juga ingin memupuk semula hubungan yang pernah terputus sebelum ini dengan sebaik-baiknya,” katanya.



.

6 Penyokong CHELSEA:

Izwa Kamaruddin on April 8, 2011 at 3:35 PM said...

waaa..terharu baca!

haziqa on April 8, 2011 at 3:46 PM said...

wahhh,,,so sweet derang da rujuk semula....

PinKy MoMMa on April 8, 2011 at 3:46 PM said...

smga mereka kekal kali ni..amin..

Axie04 on April 8, 2011 at 4:02 PM said...

isyaallah
semoga dapat petunjuk
sweet sangat citer deorang ni

||aLeaSaRa|| on April 8, 2011 at 8:53 PM said...

kite suka couple ni.hrp diorg lebih kuat dan matang dlm membuat keputusan

Fieda on April 8, 2011 at 10:14 PM said...

alhamdulillah.....:)

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!