Friday, October 5, 2012

Hebat! Keliling Dunia Menggunakan Bajaj


Aksi Rich Sears dan Nick Gough ini sepertinya boleh dikategorikan gila. Ini adalah kerana mereka telah mengelilingi dunia hanya dengan naik bajaj. Mereka meninggalkan kampung halamannya di Inggris untuk mengeliling dunia demi sebuah misi pendidikan. Kedua lelaki yang berkerja sebagai guru ini ingin meningkatkan kesedaran pendidikan, terutama di negara-negara mundur. Misi besar mereka adalah menjadi perwakilan dari organisasi anak jalanan di Uganda dan BhuPu Sainik School di Besishahar, Nepal. BhuPu Sainik dibentuk untuk memberi pengajaran anak-anak di desa sekitar Pegunungan Himalaya. Rich dan Nick akan menyusuri Inggris untuk memulakan perjalanannya yang dilanjutkan ke Perancis dan Turki.

Kemudian mereka melanjutkan ke Mesir dengan mengangkut bajaj mereka pakai kapal ferry. Setelah itu menuju ke Afrika Selatan, menyusuri India dan Singapura serta ke pesisir barat Amerika. Rancangannya Rich dan Nick akan menyelesaikan perjalanan pada 2013 di Rio de Janeiro, Brazil. Mereka memilih bajaj atau tuk tuk ini sebagai pengangkutan agar kegiatan mereka dapat dimasukkan dalam rekod dunia.

Mereka juga mengaku cukup sukar ketika memandu bajaj tersebut. "Kami memakai kenderaan yang terbuka di satu sisi dan sudah menyiapkannya untuk ke Afrika," ucap Rich. "Suatu hari pernah hujan lebat dan kami basah di dalamnya. Ternyata penutupnya penuh lubang sehingga kami harus menggantinya. Kami juga sudah menambah perlindungan lain."






.

1 Penyokong CHELSEA:

Izwa Kamaruddin on October 5, 2012 at 9:58 AM said...

kalo buleh nk jugak rase advance mcm ni.

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!